książki logopedyczne

Książki logopedyczne – jak z nich korzystać?

W księgarniach edukacyjnych znaleźć można różnego rodzaju pozycje, w tym także książki logopedyczne. Są one przeznaczone nie tylko dla specjalistów – pracować z nimi mogą również rodzice czy opiekunowie dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i nie tylko. Jak prawidłowo korzystać z książek logopedycznych?

Książki logopedyczne – dla kogo?

Książki, które zawierają w treści ciekawe ćwiczenia logopedyczne, przeznaczone są głównie dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy bądź z różnymi wadami wymowy. Nie oznacza jednak, że nie mogą z nich korzystać maluchy, u których rozwój aparatu mowy przebiega w sposób prawidłowy. Często bowiem książki zawierają także bardzo ciekawe wierszyki i opowiadania, które spodobają się każdemu dziecku. Warto mieć na uwadze, że ćwiczenia logopedyczne mogą przynieść wiele korzyści – pozwalają na przykład wyłapać pewne nieprawidłowości w rozwoju mowy już na wczesnym etapie. Dlatego też każde dziecko powinno przynajmniej od czasu do czasu korzystać z książek logopedycznych w ramach codziennej, swobodnej zabawy.

Książka dobrana do wieku

Rozwój mowy przebiega w kilku etapach, dlatego też należy proponować dziecku książki logopedyczne (do kupienia pod tym linkiem), które dopasowane będą do ich wieku. Z wielu pozycji korzystać może nawet niemowlak – zazwyczaj w tego typu książkach znaleźć można wyrazy dźwiękonaśladowcze, które ten powinien próbować powtarzać. Książki logopedyczne przeznaczone dla starszych dzieci zawierają w sobie nieco bardziej zaawansowane struktury oraz ćwiczenia, które maluch w danym wieku powinien wykonywać bądź przynajmniej podejmować próby ich wykonania. Oczywiście, jeśli książka czytana jest wyłącznie dla przyjemności, to można zaproponować dziecku dowolną pozycję. Niemniej jednak w przypadku, gdy ma na służyć wykonywaniu konkretnych ćwiczeń i doskonaleniu umiejętności, to warto skupić się na proponowanym przez autora wieku dziecka. 

Jak pracować z książką logopedyczną?

Wydawałoby się, że w pracy z książką logopedyczną nie ma nic trudnego. Tymczasem okazuje się, że jest dokładnie na odwrót – dziecko, choć zainteresowane pozycją literacką, nie zawsze chce wykonywać ćwiczenia, nie zawsze podejmuje też próby wymawiania poszczególnych głosek czy całych słów. W takim przypadku nie warto zmuszać dziecka do współpracy, gdyż maluch może przedwcześnie się zniechęcić. O wiele lepiej jest dać dziecku trochę czasu – być może za tydzień czy dwa o wiele chętniej podejmie współpracę. Dobrze jest również postępować zgodnie ze wskazówkami autora, a więc przeprowadzać ćwiczenia w taki sposób, jak podano. Często bowiem rodzice starają się uatrakcyjnić swoim dzieciom treść książki, dodając od siebie kilka zdań, które mają zachęcić malucha do pracy. Niestety, może okazać się, że dla dziecka taki nawał informacji nie będzie korzystny. Rodzice często niepokoją się, że ich dziecko nie jest zainteresowane książkami, a w szczególności książkami logopedycznymi. W takiej sytuacji przede wszystkim nie można zbytnio naciskać, gdyż maluch czuje dużą presję ze strony opiekuna. Jeśli jednak przez dłuższy okres czasu nie chce zacząć pracować z książką bądź też nie potrafi wykonać ćwiczeń w prawidłowy sposób, warto zgłosić się do poradni logopedycznej. Specjalista oceni, czy maluch potrzebuje terapii, czy też odchylenia w rozwoju mowy mieszczą się w normie. Należy pamiętać, że choć książki logopedyczne okazują się być bardzo pomocne, to jednak nie są w stanie zastąpić porady specjalisty, ani tym bardziej profesjonalnej terapii logopedycznej, którą wdroży profesjonalista.